добре дошли в моя уеб сайт
aeronews.alle.bg

HC-120 Production and Deliveries

     aeronews HC120 Production&Deliveries

Работата по производството на машина, която да замени AS 350 Squirrel се започва от френската компания "Aerospatiale" през 1990 година. Добрите връзки с China National Aero-Technology Import & Export Corporation (CATIC) и добрите резултати, лансират идеята за производство в Китай. Към алианса се присъединява и Singapore Technologies Aerospace Ltd (STAero), който да произвежда качествена и евтина авионика. Проектът носи название P-120L и през декември 1992 година е подписан договора за неговото създаване с 54% за французите, 30% за CATIC и 16% за STAero. При разработката  "Aerospatiale" влиза в "Eurocopter"(създадена през 1992 година) и извършва по-голямата част от работата. За производството на хеликоптера Eurocopter EC120 Colibri е създадено съвместно предприятие, като дяловете са преразпределени според процента на участие.  Eurocopter получава 61%, CATIC 24% и сингапурците от STAero остават 15%. През 1995 и 1996 година са построени първите два прототипа във Франция и приключват полетните изпитания. Първият е с регистрация F-WWPA излита на 9 юни 1995 година, а вторият регистрация F-WWPD на 17 юли 1996 година. Първите 5 серийни машини са произведени изцяло във Франция. Хеликоптерите са с серийни номера 1001, 1003 и 1005 за  Eurocopter France и 1002 за Eurocopter Canada Ltd. Машина с номер 1004 е за статически изпитания. По-късно те са продадени. Първият хеликоптер, който получава име ЕС 120 е 1005 и е извършил първи полет на 5 декември 1997 година. Става собственост на Nozaki Sangyo 23 януари 1998 година и е първата продажба.
          В китайската Harbin Aviation Industries (Group) Ltd (HAI) през 1997 година е пусната линия за производство на тялото на машината, а през следващата стартират продажбите на машината и са продадени 20 хеликоптера, а през следващата 1999 година 38. На 14 септември 1999 година е предадено 100-то тяло за хеликоптера произведено в Китай. За по-малко от година на 18 август 2000 година е доставено тяло 200 или е достигнат темп от 9 тела на месец.
         Настъпва прериод от 3 години(2000-2002), в който са продадени по 90-100 EC120 Colibri годишно и пазара се насища. През 2003 година са продадени едва 19 хеликоптера. По същото време в Китай се организира предприятие за производство на Eurocopter EC120. Общата инвестиция е 184,78 милиона юана. От тях 73,01 милиона юана са инвестирани в завод и още 63,36 милиона юана в оборудване. За създаване на фондове са отделени 4,79 милиона юана и 41,62 милиона юана остават за оборотен капитал. Набирането на средствата става от държавния бюджет са осигурени 40 милиона юана, 108,3 милиона юана е собствения капитал и 42,75 милиона юана е банков заем за 15 годишен период с две години гратисен период и лихва от основния лихвен процент плюс 8%, като е предвидено максимално производство от 160 машини.  Китайския дял в общата цена е 1,465 милиона юана при крайна цена на машината от 8,3 милиона юана.

       НОАК сключва договор за получаване на 8 хеликоптера и опция за още 40.

       Производството стартира на 11 юни 2004 година(дата на подписване на договора 20 ноември 2003 година) и до края на годината са сглобени и предадени първите 8 машини. През 2005 година се провеждат тестовите изпитания и първите три машини постъпват в учебния център на СВ тренировъчната бригада. Те са със серийни номера от 8000 нагоре за разлика от серийните номера на машините сглобени във Франция, чиито номера са от 1000 нагоре. Първата серийна машина 8001 получава регистрация LH90841 и бордов номер 1. До средата на същата година в завода във Франция и линия за сглобяване на комплекти в Австралия са сглобени 450 машини, които са продадени в 44 страни. През следващата 2006 година китайската линия достига капацитет от 20 машини годишно.

      На 23 юли 2006 година в Китай е сглобено тялото на 500-я хеликоптер EC120 и заводът излиза на темп 64 тела годишно, 10 години след сглобяване на първото. Harbin Air Group е взела строги мерки, за да се осигури високо качество на всички произвеждани в Китай части. През 2004 са предадени са сглобаване  в Китай 8 тела, а до края на 2006 общо 48. До края на следващата година са предадени 48 хеликоптера сглобени в Китай.

      НОАК сключва нов договор през 2007 година за още 100 хеликоптера.

      Към момента в тренировъчната бригада са доставени 80 машини. Те имат регистрации от LH90801 до LH90880 и бордове от 1 до 80. Последните две цифри от регистрацията отговарят на бордовия номер само за бордове над 49. Създадени са 4 учебни ескадрили по 20 хеликоптера. Те ще осигурят качествено обучение на военните пилоти на хеликоптери.

     Harbin HC-120, както е името на произвежданите в Китай Eurocopter EC120, започнаха вече да постъпват в полицията и други силови структури. До края на тази година поръчката от 148 броя на НОАК ще бъде изпълнена. Във Франция са произведени около 684 машини плюс 2 прототипа и още 148 в Китай или общо до края на годината над 834 броя.

     Коментар:

     Миналата година беше лоша за продажбите на EC120 и бяха реализирани само 20 машини в целия свят без поръчките за НОАК(доставени са повече от 24, но не зная точния брой). Още по-малко се очакват през тази. Китай има възможност да произведе до 40-45 за собствения си пазар. До сега Harbin Air Group предоставяше машините само на НОАК и НВП.

       През март 2006 година в Китай беше произведено първото тяло за M430HE на Bell Helicopter от Hafei Grup.

       Има снимки в мрежата на Harbin HC-120 до борд 98 от преди две години. Предполага се, че вече са предадени всичките 148 хеликоптера.

   През 2013 година са сглобени и продадени от Airbus Helicopters едва 11 хеликоптера EC120 Colibri. За сглобените в Китай, няма информация, но излязоха съобщения, че на база НC120 са създадени безпилотни ударни и разузнавателни варианти.
   Можем да предположим, че са произведени общо най-малко 30 машини.
Уебсайт в alle.bg