добре дошли в моя уеб сайт
aeronews.alle.bg

Harbin Z9 Production and Deliveries

Колко хеликоптера Harbin Z-9 са произвели китайците?   
    Ако погледнем някои популярни справочници над 200? Над 200 е 5000, а също и 300. Според написаното на тази страница  към 1 януари 2013 година само във всичките 10 бригади на армейската авиация е имало около 310 машини. Ако добавим и най-малко 20 машини в учебния център на НОАК стават 330. Колко и невероятно да звучи, оказа се, че в "цвилния регистър" на Китай има над 1000 хеликоптера. От тях около 50 са Harbin Z-9. Преди два дни започнах да събирам материали по темата и днес, китайските медии ми помагат, като съобщиха, че са изнесени над 50 машини за чужбина. Ако добавим още 40 Harbin Z-9С в оперативните части на флота и около 20 транспортни Harbin Z-9 плюс около 20 в учебния център на НОАК правят общо 80.
  Като обобщение можем да заключим, че Китай е сглобил над 500 хеликоптера Harbin Z-9.
  Да припомним и началото. През 70-те години на миналия век, Китай вижда, че изостава в своето развитие. Решено е да бъде купен лиценз за производство на хеликоптери. Изборът пада на AS 365N "Дофин" (Dauphin II). На 2 юли 1980 година е подписан договор с компанията "Аероспасиял" (сега част от "Еврокоптер") за лицензно производство в Китай в Харбинска авиостроителна корпорация. Първите 50 машини трябва да се произведат с части от Франция. През 1981 година пристига първата партида пълни комплекти на AS 365N1 от Франция и започва нейното сглобяване. Машините получават китайско означение Z-9А и заводски номера Z9A-001 до Z9A-028. След тестове официално през 1983 година хеликоптера е приет на въоръжение. Първите 2 от 6 машини са постъпи за тестове в тренировъчният полк на армейската авиация на НОАК още през 1981 година. Тестовите машини получават номера LH90901 до LH90906. След сглобяването на първата партида, започна доставяне на още 20 комплекта, а последният от тях е сглобен през януари 1992 година. Те получават заводски номера от Z9А-029 до Z9А-048. Междувременно до 1986 година  китайската промишленост усвоява производството на всички части от хеликоптера, а в завод SAEC в Чжучжоу започва производство на двигателя Arriel на френската Turboméca с мощност 740 конски сили, за който също е купен лиценз. Двигателите получават китайско означение WZ8A. Още през 1990 година започва събирането на две машини с 72,2% китайки части в тях, а при двигателите този процент е 91%. Тези машини получават име Z9A-100 и са преходни към напълно произведен в Китай хеликоптер.  На 16 януари 1992 година първата от тях извършва първи полет, а до края на годината е извършени тестовете и сертификация и започва серийно производство с темп 12 машини годишно. В отличие от оригиналните комплекти тези машини имат опашен винт с 11 по-широки лопатки от композитен материал, вместо 13 метални. Това става отличителен белег за всички машини с китайски части.
   На флота са предадени 8 машини от френските комплекти. Две от тях са определени за хеликоптери за борба с подводници бордове
9626 и 9636. През 1990 година започва работа по тяхното преустройство. През 1994 година първата вече Z-9C извършва първи полет. Последват тестове машините са зачислени към отделна ескадрила на флота. След това са модернизирани още най-малко 2 хеликоптера. През 1999 година те са приети, а на следваща 2000 година започва серийното производството на 8 хеликоптера Z-9C. Между другото през 1999 година в Китай пристигат 7 Ка-27ПС и 5 Ка-28. Това вероятно е помогнало на китайците, защото след това работите тръгват.
   
На 23 октомври 1994 година прави първи полет първият сериен Z-9В. През 1993 година са произведени 6, а през следващите две години по 12. През 1996 година се достига темп от 24 броя годишно и се отбелязва сглобяването на 100-ят хеликоптер Z9 в Китай. Той е изложен на Zhuhai Air Show на 5 ноември 1996 година.  През септември 1999 година 32 хеликоптера Z9 започват тренировки. От тях 25 прелитат на звена от по 5 машини над парада на честването на 50 години от създаването на Китай на 1 октомври 1949 година.
   На 16 април 2001 година е издаден типов сертификат от главното управление по контрола на гражданската авиация на Китай, а на 12 септември същата година са доставени първите 4 машини на полицията на Китай бордове WJ001,
WJ002, WJ003 и WJ004(съкращението идва от Wu Jing).  През 2002 година е сглобен хеликоптер №200 или от 1996 до 2002 година са сглобявани най-малко по 20-24 машини годишно. Според непотвърдени данни номер 200 е първият за полицията WJ001, като е специална модификация Z-9F(не е потвърдено от AVIC).   
   Произвеждат се и граждански модел Н410, като по-късно се пуска и модификация Н410А (за горещ климат и голяма височина с двигатели WZ8C), както и Н425 (VIP-версия). Последната гражданска модификация е Н450. Съществуват и няколко специализирани версии, но те се произвеждат в много малко бройки.
   На 29 декември 2004 година първи полет извършва
новият хеликоптер Н425.
   През 2004 година е сглобен хеликоптер
№300(не е потвърдено от AVIC).   
Нов етап в развитието е ударния вариант, който започва да постъпва в НОАК от 1998 година. Той може да се комплектова с различни оръжия. От 4 до 8
ПТУР HJ-8(HJ-8E) с далечина 3-4 км, два контейнера с по една картечница 12,7 мм или 23 мм оръдия, неуправляеми реактивни снаряди 57 или 90 мм и ракети "въздух-въздух" за близки разстояния до 6 км TY-90 с инфрачервени глави. Първият вариант получава означение Z-9W от него са изработени около 30-40 машини. След това започва да се произвежда неговата модификация  Z-9WА. При нея се въвежда нова оптична система с жироскопна стабилизация "яйце под носа на машината". Тя се произвежда до 2004 година, когато е заменена от нова Z-9WZ(Wuzhuang Zhishengji - атака хеликоптер или ударен(атакуващ) хеликоптер). На тях се добавят нови възможности заедно с нова оптична система работеща и нощно време. При изпитанията на хеликоптера става ясно, че новите системи са много тежки и двигателите са замени с по-мощни.
    
През 2007 година е сглобен хеликоптер №400(не е потвърдено от AVIC).
    С течение на времето се добавят все нови и нови възможности и през 2009 година се променя изцяло конструкцията. Създаден е
ударен хеликоптер Z-19. Той успешно минава изпитанията и през 2011 година влиза в серийно производство. Към момента от него за произведени повече от 40 машини.
    
През 2009 година е сглобен хеликоптер №500(не е потвърдено от AVIC).
    Според информацията от Китай през 1993 година годишното производство е било 12 машини. То достига своя връх от 36 машини през 2010 година. След това започват да се пускат и
Z-19 в серия от най-малко 12 машини годишно, така, че общото производство годишно е 36 машини. Възможно е да е повече 42-48.
    
През 2011 година е сглобен хеликоптер №600, машината е за Намибия.(не е потвърдено от AVIC).
     Към 1 октомври 2013 година са произведени над 650 хеликоптера
Harbin Z-9 и модификациите му.
    
През 2013 година е сглобен хеликоптер №700.(не е потвърдено от AVIC).
     За бъдеще ще се произвежда главно гражданските варианти на машината. От военните ще остане само
ударния Harbin Z-19, но той е друга машина вече, макар, че създаден на база Z-9.  
     Малко статистика от договори с
Turboméca
През 1980 година договор за около 80 двигателя Arriel
През 198   година договор за около 70 двигателя Arriel
Договори за доставка на повече от 200 комплекта(1990-2005)
През 2005 година договор за повече от 160 комплекта Arriel
През 2008 година договор за 80 комплекта
Arriel
През 2010 година договор за 90 комплекта
Arriel 2С(изпълнява се от 2011 година)
Според някои източници френската компания е доставила над 700 комплекта и двигатели Arriel в Китай.
Според източници от Китай към 01/01/2016 са произведени вече около 100 хеликоптера Z-19.

Китай е изнесъл повече от 50 хеликоптера Harbin Z-9(AS 365N)

Китай е изнесъл повече от 50 четиритонни хеликоптера Harbin Z-9(AC312) за повече от 10 страни в света. Те имат комплексна бордова електронна система, двигатели с компютърно управление и антиаварийни кресла. В конструкцията на машината масова се използват композиционни материали. Прилагайки компютърно моделирани, компанията в Харбин, част от държавната AVIC непрекъснато подобрява хеликоптера. Сега ударение се слага на развитието на сервизната мрежа и обслужване извън Китай.

     Съобщението е на AVIC пуснато до китайските медии.

      Коментар:

      Тук ще направя опит да събера данни за изнесените китайски хеликоптери Harbin Z-9. Данните ще бъдат допълвани, понеже, никъде няма на едно място цялата информация. В скоби след регистрацията е заводския номер на машината.

      Мали(4) 2 Z-9А през юни 2000 година (TZ-393(1) катастрофа на 10/09/2001 и TZ-394(1) не лети, може да е катастрофирал), намерих данни, че хеликоптерите за Мали са били повече от два(около 4). Първи изнесени в чужбина

      Мавритания(2)  2 Z-9 5T-MAM(199) и 5T-MAN(235) през 2003 година, договор за един сключен през юли 2000 година и опция за още един.

      Лаос(4) 2 Z-9 B-807L(397?) и B-808L(398?) през юни 2007 година и два H425 B-529L(529) и B-530L(530) през декември 2008. Регистрациите са китайски. С регистрации на Лаос има две машини RDPL-34082 и RDPL-34083, не зная кои точно от горните са.

       Пакистан(7) доставени  Z-9EС борд 20(351) и борд 21(352), борд 22(353), борд 23(354) и борд 24(355) и борд 25(357) поръчани през април 2005 за 4 фрегатите F-22P на всяка по един. Първата беше доставена на ВМС на Пакистан от Hudong Zhonghua Shipyard в Шанхай през юли 2009 година, втората и третата през януари и септември  2010 година и последната от пакистанска корабостроителница Karachi Shipyard & Engineering Works на 3 септември 2013 година. Договорът е за 700 милиона долара. Първите 3 хеликоптера бяха доставени  на 30 септември 2009 година и следващите 4 през ноември 2010 година. Зачислени са на 222-а ескадрила ASW Вероятно има и още един Z-9В(356) с неясно предназначение.

      Кения(8) договор за 12 Z-9WA, доставени 4 борд 581(581) и 582(582)  на 3 януари 2010 година и още през 2011 и 2012 година. Има данни, че последните 4 доставени са Z-19 или Z-10.

      Намибия(2)  2 Н-425 борд Н-700(600) и Н-701(601) доставени 20 април 2012 година в Grootfontein Air Base. Катастрофа с един хеликоптерите имаше на  , Втора катастрофа ня 11 яприл 2014 година

      Кабо Верде(2) Доставени през 2011 година.

      Тайланд(2-4?)

      Замбия(8) договор за 8 Z-9EH, от тях 4(АF741, AF742, AF743 и AF744) доставени през юни 2012 година. През декември са получени още 4(АF745, AF746, AF747 и AF748). Имаше три инцидента, първият на 5 декември 2012 година с борд AF746, вторият на 23 февруари 2013 година с AF745 и една катастрофа на 12 март 2013 година с AF744, бракуван

      Камбоджа(12) 12 хеликоптера на кредит за 195 милиона долара 6 многоцелеви Z-9В, 4 ударни Z-9W и 2 ВИП вариант. Първите два ударни получени на 19 юли 2013 година. Доставени са всичките до 26 ноември 2013 година и вероятно имат бордови номера от MH-901 до MH-912.

      До тук са 53, а според написаното в китайските вестници са над 50.

      Камерун (4)  Z-9

      Боливия  (6) Н-425  ЕВ-101 до ЕВ-106 договор на 22 декември 2011 година за 135,2 милиона долара 09/14

      До 31/12/2014 общо 63.

      Гана(4) H425/Z-9EH, delivered in September 2015

      Бангладеш(4) Z-9С доставени през 2015

      До 31/12/2014 общо 71.

      Венецуела 8+8 Z-9ЕС, първият през 2015 година

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.