добре дошли в моя уеб сайт
aeronews.alle.bg

Началото на българските ВВС


      През 1902 година подпоручик Васил Златаров подава молба да бъде изпратен в Русия, където да изучава въздухоплаване. Молбата му е удовлетворена и той е изпратен във Въздухоплавателна школа в Санкт Петербург. През 1903 година успешно завършва пълния курс на обучение и се връща в България. На 22 юни 1903 година е назначен за командир на Въздушната команда към 2-ра пионерна дружина в гр. София. Щатът на командата се състои от двама офицери и 10 войници. Към нея е зачислен, балонът закупен от България след Първото изложение в Пловдив през 1892 година. Той е с обем 360 кубически метра. Друга дейност на командата е била изработката на малки планери. С тях подпоручик Златаров извършва първия безмоторен полет от склоновете на Софийския военен лагер. Датата на това събитие, още не е известна точно, но се предполага, че се е случило през февруари 1904 година.

     На 23 февруари 1906 година е попълнен изцяло щата на ново подразделение(задачата за създаването му Златаров получава през 1905 година) и възниква нужда от законова основа, за да може то да продължи дейността си и да се развива. На 20 април същата година, излиза „Височайши указ №28“, с който се създава Въздухоплавателно отделение към Железопътната дружина, с пълен щатен състав от 37 души, от които двама офицери и трима подофицери.

Коментар:

       За начало на дадена структура се счита датата на нейното създаване с официален документ. Реално въздухоплавателните части съществуват още с закупуването на балон от Княжество България след изложението в Пловдив. Тогава е организирана група в състав от двама офицери(поручик Константин Кънчев и подпоручик Васил Златаров) и 10 войници, които да помагат на френски въздухоплавател Йожен Годар за полетите. Той пристига на гара Пловдив с балона си "La France (Ла Франс)" на 20 август 1892 година. По- късно на изложението извършва първите полети в България. Общият брой на полетите е 25, като подпоручик Васил Златаров(четири полета) лети първи с Годар. Още няколко българи се издигат във въздуха с френския балонист.  След закупуване на балона командата продължава да съществува в състава на пионерно отделение към Железопътната дружина.

      До изпращането му на обучение в Русия Васил Златаров се грижи за съхраняването на балона, изпълнявайки функциите на командир на командата. След завръщането си от Русия, той е правоспособен пилот на въздушен балон. Назначаването му за командир на Въздушната команда слага началото на военно въздушните сили на България. Фактически задачата му е да ги организира. Извършват се първите полети от обучен офицер и се поставя начало на военното въздушно образование, като  Златаров предава своя опит на офицери и войници. На него дължим и факта, че България по време на Първата световна война е сред първите 10 признати авиационни страни в света, по брой самолети и подготвени пилоти. За това сме задължени да отдадем заслуженото му.

      Смятам, че за начало на Военното въздухоплаване в България трябва да се приеме дата 22 юни 1903 година или догодина трябва да се честват 110 година български ВВС.

     Ще се радвам, ако вие четящите тези редове, приемете моите разсъждения и работите за идеята най-после да бъде окончателно фиксирана дата на създаването на военното въздухоплаване у нас.

     Да се борим 22 юни 1903 година да стане официален празник на българските ВВС!

     Подкрепете ме!


Индия ще купи оръжия за 12 милиарда долара през тази ФГ

        30 август 2012 година

        Ръстът на индийската икономика продължава да се забавя. За тази финансова година, която започна на 1 април 2012 година прогнозите за растеж бяха 7,6%. Сега почти 5 месеца след началото е ясно, че оптимизма при приемане на бюджета е бил много голям. Във връзка с бюджета за следващата финансова в парламента бе изслушан военния министър Ентони на 27 август 2012 година..

       Той съобщи, че за тази финансова година са планирани за бъдат изразходвани за оръжия 676,72 милиарда рупий (12,13 милиарда долара), в това число за СВ – 137,24 милиарда рупий (2,46 милиарда долара), за ВМС – 232,53 милиарда рупий (4,17 милиарда долара), за ВВС – 285,33 милиарда рупий (5,16 милиарда долара), за ГЩ – 5,22 милиарда рупий (93,6 милиона долара), за Бреговата охрана – 16,4 милиарда рупий(294 милиона долара).

     Във всичките има предвидени пари за закупуване на авиационна техника. Най- много разбира се са във ВВС и ВМС.

    Амбициозната програма за модернизация и превъоръжаване на ВВС, която беше започната, изисква всяка година бюджета на ВВС за техника да нараства с 7-10%. Сега е ясно, че това, трудно ще бъде осъществено.

      Ще видим, какъв бюджет ще бъде приет, но вероятно исканите около 5,5 милиарда долара за нови и модернизация старите самолети и хеликоптери, а също друга техника на ВВС няма да бъдат дадени. Вече се чуват мнения, че някои сделки ще бъдат забавени, а други прекратени.

Годишнина от приемането на въоръжение на Ка-50

      29 август 2012 година

      Вчера 28 август 2012 година се навършиха 17 години от приемането на въоръжение на Ка-50.

Изпълнен по традиционната за компанията Камов двувинтова схема, въоръжен с 12 свръхзвукови ракети «Вихрь» (на 10 км пробиват 900-мм броня), блокове за 80 броя 80 милиметрови неуправляеми ракети „въздух-земя“ и 30 милиметрово оръдие А2А42. Те придават на машината нова огнева мощ, а съосната схема придава уникални характеристики и движения невъзможни за друг вертолет. Бронята защитава пилота от пряко попадение на 23 милиметров снаряд, а катапултното кресло К-37 го спасява при извънредни обстоятелства.

     На 28 август 1995 година Ка-50 е приет на въоръжение и пуснат в серийно производство.

     От 28 декември 2000 до 14 февруари 2001 година два вертолета участваха в операции в Чечня в рамките на бойна ударна група. Оценката от това изпитание е отлична

    В момента в Центъра в Торжк има една ескадрила вертолети Ка-50, а модифицирания вариант Ка-52 вече постъпи на въоръжение във вертолетните авиобази.(МО РФ).

РСК"МиГ"

       28 август 2012 година
       Миналата седмица шефът на РСК"МиГ" заяви в интервю, че от 2014 година, може би компанията ще започне изработка на МиГ-35 за руските ВВС. До тогава мощностите ще са натоварени с поръчки за Сирия(24 машини), за ВМС на Русия(24 машини) и  Индия (29 машини) или общо 77 нови самолета в рамките на три-четири години от 2010 до 2014 година.

Втора ескадрила Су-34 във Воронеж

       27 август 2012 година 
       В учебния център в Липецк приключи обучението на пилоти от втора ескадрила на авиобазата във Воронеж. До края на тази година те ще получат най-малко 10 нови самолета.  С това започна формирането на втора ескадрила в ЗВО на Русия с бомбардировачи Су-34. В базата също се подготвят за новите машини. Определени са вече местата за съхранение. Набавят се обслужващи машини и апарати.(инфо ЗВО на Русия)

Катастрофа с ирански хеликоптер

        26 август 2012 година   

        Хеликоптер на Корпуса на стражите на ислямската революция е паднал близо до град Sardasht в провинция West Azerbaijan на 25 август 2012 година.. Мястото на катастрофата е близо до Ирано-иракската граница в район населен с кюрди. Загинали са трима членове на екипажа и един офицер от Корпуса на стражите на ислямската революция пътуващ на борда. Според предварителни данни причината за катастрофата е техническа неизправност.

      Коментар:

      Иран разполага с значително количество(около 100 машини) хеликоптери Bell 204/205(214) и произведени техни копия от иранската PANHA, Shabaviz 2-75(около 30 машини). Така, че с почти 90% сигурност, може да се каже, че падналия хеликоптер е от този тип.

ОАК има заявки за 278 военни самолета

           25 август 2012 година  
           На конференция в Ульяновск тази седмица Михаил Погосян, шефът на ОАК съобщи, че компанията има 278 заявки за военни самолети.
             Можем да направим и някои приблизителни изчисления. Известен е договор за 48 самолета Су-35, а също договори за 30 самолета Су-30СМ и 55 самолета Як-130. Към тях трябва да прибавим  договора за 32 самолета Су-34 от 2009 година. В бройката се включва и предварителния договор за 14 самолета Т-50. Както е известно на РСК "МиГ" бяха поръчани 24 самолета МиГ-29К/КУБ.
            Сирия също има договор за 36 самолета Як-130, а за Индия трябва да бъдат доставени 29 самолета "МиГ-29К/КУБ" и 10 "Су-30МКИ2".
            Ако обобщим за Русия са 203 машини, 36 за Сирия и 39 за Индия(общо за чужбина 75). Ето, че достигнахме до съобщената от
Погосян цифра от 278 самолета. Както се вижда положението на военната аероиндустрия на Русия е тежко. Просто поръчки няма! Единствено руските въоръжени сили я спасяват от фалит.
            До 2020 година ще бъдат поръчани още 48 самолета Су-35, до 60
Т-50 и до 100 Су-34. За нормалното функциониране е необходимо всяка година да бъдат произвеждани около 50  самолета и 16 учебни Як-130. Което означава  най-малко 400 самолета до 2020 и около 130 Як-130. Следователно Русия се нуждае от поръчки на около 100 самолета и още около най-малко 40  Як-130. Индийците за сега са поръчали 4 самолета FGFA и други кандидати няма........

б.р.   В бройката не са включени Су-25УБМ. Те вероятно са за сметка на доставените Су-34. Има хипотеза,  според която Як-130 са изобщо изключени от бройката. За това има вероятност 36 плюс 55 самолета Як-130 или общо 91 машини,  всъщност да са поръчката за 92 самолета Су-34М, която беше обявена в началото на тази година. Не е ясно дали договорът е сключен. Всички горни данни са официални, но предположенията за общия сбор са мои.

Таен договор между Сирия и Иран

          24 август 2012 година
          През 2007 година между двете страни е сключен таен договор.  Иран ще финансира закупуването на самолети и вертолети от Русия и Беларус на стойност повече от 1 милиард долара при екстрена ситуация около Сирия. Това предполага, че той държи на депозит от няколко милиарда долара в руски банки. Според изтеклите сведения,  в договора се споменават 8-10 бомбардировача Су-24, 18 самолета МиГ-31, 10 вертолета Ми-28, 24 вертолета Ми-8 и други. Това предполага, че машините са боеготови и при нужда за часове,  могат да бъдат прехвърлени от базата си в Сирия. Чрез същия договор е финансирано и закупуването на Як-130 и може би договора за закупуване на 24 МиГ-29М/М2(20+4). С други думи можем да кажем, че тайният договор е задействан. Преди шест месеца на ремонтния завод в Беларус осъществяващ ремонта на  индийските Су-30К, бяха зачислени един или няколко самолета Су-27УБ без опознавателни знаци. С тях веднага започнаха полети. Вероятно се обучават бъдещите пилоти на модернизираните Су-30К.

Къде ще отидат модернизираните индийски "Су-30К"?

        23 август 2012 година
        Вече няколко пъти пишем на нашата страница по въпроса. Сумата, която се иска за самолетите след модернизацията е над 500 милиона долара. Нови самолети от този тип в същото количество,  биха могли да се закупят за около 1 милиард долара. Русия спряга за потенциален кандидат Виетнам, но висши  военни от страната, категорично отрекоха тази възможност. Другите два неофициални кандидата са Сирия, Ангола и Иран. В Сирия според непотвърдена информация има около 8-12 самолета от семейството "Су-27". Не е ясно, какви са самолетите, както и кой ги е доставил. Сирийски пилоти са били обучени да летят на тях, като са направили над 100 часа полети по време на курс в чужбина.

Ка-52

       22 август 2012 година
       На  18 август 2012 година в ОАО Арсеньевская авиационная компания "Прогресс"  се е състоял ден на отворените врати. Показан е вертолет Ка-52 за  ВВС Русия с пълен  боен комплект. Той има заводски номер 35382605005 или кратък 05-05. Интересното е, че финалната фаза по сглобяването му приключи през септември 2011 година, заедно с унищожения 12 март 2012 година заводски номер 35382605004,  борд 99 в Торжк, а още се намира в завода. Възможно е да е предаден на авиобаза Черниговка и сега специално да е върнат на производителя или да минава някакво техническо обслужване. Може би има около 100-150 часа във въздуха. До края на годината в Черниговка трябва да има около 20 вертолета Ка-52. До момента има данни, че са доставени около 10 машини.

546-та база на армейската авиация на руските ВВС

       21 август 2012 година

       На Централното летище в Ростов на Дон се състоя ден(на 19 август 2012 година) на отворените врати по случай деня на руските ВВС. Посетителите имаха възможност да видят вертолет Ми-28Н борд 26 син(сериен 07-01) от състава на новосформираната 546-та база на армейската авиация. Той е един от 6 нови вертолета от този тип в базата.

       Както изглежда авиационните армейски бази ще бъдат увеличени до три за всеки военен окръг или общо ще станат 12.

Индия и Китай пред сериозни икономически проблеми

           20 август 2012 година
           Индия и Китай са изправени пред сериозни икономически проблеми. Едва ли разходите за въоръжаване на двете страни ще са сред първите, които ще бъдат намалени. Това само ще увеличи икономическите трудности. И двете ще бъдат принудени в следващия бюджет да свият частта за военните разходи. За сега има сигнали, че постъпването на въоръжение на Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA) ще закъснее минимум с две години. Тежко и трудно върви модернизацията на старите самолети. Индийците имат големи претенции и това неминуемо ще увеличи и цената на модернизацията.

Индия ще закупи още 6 самолета-цистерни

            19 август 2012 година 
           Индия ще закупи още 6 самолета-цистерни. Сега страната разполага с 6 руски самолета, а по-късно бе закупен и прототипа на машините от серията. Нарастващата мощ на Китай и получаването от неговите ВВС на първите конвертирани Ил-76 е причината, Индия да бърза с конкурс за още самолети.

Бразилия се отказва от закупуването на нови самолети

               18 август 2012 година
               Бразилия се отказва от закупуването на нови изтребители поради финансови причини. Конкурсът е отложен за неопределено време.      

Перуанските МиГ-29

          17 август 2012 година 
          На 12 август 2008 година Перу сключва договор за модернизация на 6 самолета „МиГ-29С“ и  2 „МиГ-29УБ“ на стойност 106 милиона долара. Авансово са приведени 20 милиона долара през септември 2009 година и с това договора е активиран. През януари 2010 година(16 месеца след подписването) ВВС на Перу трябваше да получат първите 4 машини и след още 4 месеца през месец май 2010 останалите 4. Според договора трябва да бъде удължен ресурса на самолетите с още 4000 часа или 20 години. Относно спецификациите се приема стандарт близък до „МиГ-29СМТ“, наречен в чест на Перу „MiG-29SMP”. Той включва замяна на РЛС „Н019“ с „Жук-МЭ“ Замяна на оптичната станция “ОЕПС 29” с нова версия “13SM”. Стрелковите прибори са заменени от цветни дисплеи, нови системи за свръзка и навигация. Има нова система за управление на въоръжението и добавяне към комплекта на ракетите „AS-14” и “AS-17”.
Бордовите номера на перуанските "мигове" са:
На новите руски  бордове 048, 049 и 055
На "белоруските" (9-13) 030, 031, 032, 033, 034, 035, 036, 037, 038, 039, 040, 041, 042, 043, 044 и 045
На "белоруските" (9-51) 046 и 047
     От РСК"МиГ" съобщават, че са предали и последния изтребител на ВВС на Перу. Така 4 години след сключване на договора и с повече от две години закъснение са предадени 6 самолета „МиГ-29С“ и  2 „МиГ-29УБ“ Ресурсът е увеличен и е направена договорената модернизация на самолетите.
     Започнали са преговори за модернизация на още 8 самолета „МиГ-29С“. Споменава се сума от около 200 милиона долара, а това прави около 25 милиона на самолет и вероятно доближаване до индийските модернизирани „МиГ-29“. Не е тайна, че модернизацията на самолетите за Перу се извърши от ремонтни заводи, а не от основен завод под контрола на РСК"МиГ". Основните мощности бяха заети с модернизация на руски и индийски самолети.
Ремонтираните бордове в Русия

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/8/6/2159681.jpg

„MiG-29SMP” бивши (9-13) 034, 038, 040 и 043

„MiG-29UBP” бивши (9-51) 046 и 047


FGFA в Индия през 2014 година

       16 август 2012 година
      Първият  прототип на  изтребителя FGFA  трябва да бъде доставен на Индия през 2014 година. С него ще започнат изпитания в базата на  ВВС на Индия Кихар (щат Махаращра-Maharashtra). Вторият трябва да бъде получен през 2017, а третият през 2019 година. Индия разчита през 2022 година, самолетът да влезе в оперативна готовност.
    До края на годината трябва да бъдат уточнени и последните подробности в рамките на ескизния проект сключен през миналата година. Информацията е от
маршал Норман Анил Кумар Брауни, командващ ВВС на Индия. Той беше на посещение в Русия във връзка със 100 годишният юбилей на руските ВВС.

Иркутск ще предаде до края на годината....

      15 август 2012 година
     До края на годината компанията ще предаде най-малко 2 самолета "Су-30СМ" и 15 "Як-130". Това е заявил в интервю по случай 100 години от създаването на руските ВВС, шефът Алексей Федоров. Работата по модернизацията не спира. Първите машини ще са с двигатели "АЛ-31ФМ1", а на следващите ще се монтират още по-мощни двигатели с управляем вектор на тягата. По същество това е нов самолет.  Изменят се цели сектори от машината, е добавил главата на компанията.
        Според договорите се предвижда Иркут да достави 55 самолета на ВВС, най-малко по 10 на година. През следващите две години трябва да бъдат предадени всичките 30 самолета "Су-30СМ".

Су-35

       14 август 2012 година

       Около 660 изпитателни полета е извършил новият руски самолет Су-35(броя на полетите вероятно е около 1 август 2012 година). Освен двата прототипа участват и двата борда предадени през миналата година(бордове 01 и 02), а  също двата предадени през тази(бордове 03 и 04). Предстои в изпитанията да се включат още два борда. Последното събитие е възможно вече да е станало. С това машините подложени на тестове ще станат 8. До края на тази година ще бъдат предадени общо 8 самолета.(На 20 август 2012 година доставката беше коригирана на 6 самолета през 2012 година от Сухой)  Те вероятно ще бъдат базирани на летище Дземги. За 2013 и 2014 са планирани по 12, а през 2015 година 14 машини. По такъв начин ще бъде изпълнен договора от 2009 година за доставка на 48 самолета от този тип до 2015 година.

      В края на септември тази година се очаква броя на полетите да достигне 1000. След което, ще приключи първият етап от държавните съвместими изпитания. Положителното заключение, според специалистите не буди съмнение. Този факт ще "отвори вратите" за доставка на самолета във ВВС на Русия.

    На 4 април 2012 беше обявено, че Сергей Богдан е извършил полет №500 със самолет Су-35. Следователно за около 6 месеца ще бъдат извършени 500 полета или около 80 на месец. В началото на април самолетите участващи в изпитанията бяха 6  (Су-35-1, Су-35-2 и бордове от 01 до 04 сини).

Войната в Грузия през 2008 година

     13 август 2012 година
     Официална информация от страницата на МО на Русия       
http://structure.mil.ru/structure/forces/air/news/more.htm?id=11226742@cmsArticle

       В начале 2008 г. в составе ВВС имелось: оперативно-стратегическое объединение (КСпН), 8 оперативных и 5 оперативно-тактических объединений (корпуса ПВО), 15 соединений и 165 частей. В августе того же года части Военно-воздушных сил приняли участие в грузино-южноосетинском военном конфликте (2008 г.) и в операции по принуждению Грузии к миру. В ходе проведения операции ВВС было выполнено 605 самолето-вылетов и 205 вертолето-вылетов, в том числе на выполнение боевых задач 427 самолето-вылетов и 126 вертолето-вылетов.

Модернизацията на Су-33

   2 август 2012 година
   Част от информацията.......

Кроме того, в 2012 году планируется возобновление ремонта самолетов Су-33 авиации ВМФ России. Договор на эти работы впервые заключен не напрямую с Минобороны, а с ОАО «Авиаремонт». Согласно ранее опубликованным отчетам, в 2007 году КНААПО сдало не менее трех Су-33 после среднего ремонта с модернизацией. В марте 2008 года был проведен открытый конкурс на выполнение работ по завершению в 2008 году ремонта двух самолетов Су-33 с заводскими номерами 04102 и 06102. Стоимость работ по ремонту первого из ни составила 100 265 тыс. руб., второго – 77 734 989 руб. По данным отчета КНААПО сдача их заказчику состоялась в ноябре 2008 г. В октябре 2009 года было проведено три открытых конкурса по ремонту шести Су-33 в срок до кона ноября 2010 года. Конкурсной документацией предполагалось:

  - увеличение назначенных показателей ресурса самолетам Су-33 и их комплектующим до 700 летных часов, 1500 посадок, срока службы до 1-го ремонта до 16 лет, назначенного срока службы до 26 лет эксплуатации с ценой работ 81,55 млн. руб

  - выполнение ремонта самолетов Су-33 в объеме технических условий ТУ-10К-02-СР с ценой работ 1 284 млн. руб.;

   - выполнение капитального ремонта двенадцати авиадвигателей АЛ-31Ф  сер.3 с установлением отремонтированным двигателям межремонтного ресурса в 300 часов и назначенного ресурса в 800 часов с ценой работ 398 592 тыс. руб.

Контракт на ремонт шести Су-33 был заключен между МО РФ и КНААПО 14 ноября 2009 года. По всей видимости, ремонт в установленный срок завершен не был, поскольку Минобороны в январе 2011г. направляло КнААПО претензию за невыполнение работ по ремонту самолетов на общую сумму 40 000 тыс. руб. с учетом неустойки и процентов за пользование авансом. Скорее всего часть из планировавшихся к сдаче на 2010 год Су-33 была передана ВМФ России уже в 2011 году.


Нови бригади във ВС на Русия

    1 август 2012 година
   На пресконференция състояла се на 16 юли 2012 година беше обявено...
"До 2020 г. в Сухопутных войсках России будет создано 26 новых бригад, заявил вчера на пресс-конференции в Москве главнокомандующий Сухопутных войск генерал-полковник Владимир Чиркин. В каждой из имеющихся 10 общевойсковых армий будет создано по одной разведывательной бригаде и по бригаде армейской авиации. В каждом из четырех военных округов сформируют еще по бригаде армейской авиации и, кроме того, будет создано две дополнительные зенитно-ракетные бригады, сообщил генерал. Это предусмотрено планом строительства Вооруженных сил(ВС), утвержденным еще президентом Дмитрием Медведевым в декабре 2011 г., пояснил главком.

Сейчас в Сухопутных войсках насчитывается около 100 бригад, из них около 40 общевойсковых (мотострелковых и танковых), а остальные — артиллерийские, ракетные, зенитные бригады, а также бригады обеспечения, радиационно-химической защиты, спецназначения и проч.

  Коментар:

  Реформите вече започнаха. В Южния военен окръг на Русия вече започна да се формира трета бригада на армейската авиация. Тя се намира в Ростов на Дон. Да момента в окръга има две общовойскови армии и съответно 2 авиационни бригади, които са най-добре окомплектовани и до края на тази година ще достигнат щатния си състав.

При наличието на 10 общо войскови армии и 4 военни окръга предполагат създаването на 14 бази на армейската авиация(всяка база ще има най-малко две летища) и съответно 14 бригади.

Уебсайт в alle.bg