добре дошли в моя уеб сайт
aeronews.alle.bg

BA10`13

Пакистан "ухажва" Русия

         За първи път в историята пакистански военен кораб е на посещение в руско пристанище. Фрегата PNS Aslat борд 254, клас Zulfiquar, серия F-22P под командването на капитан първи ранг Ахмат Факук, пристигна на 16 октомври 2013 година на приятелско делово посещение в Новоросийск. На борда на фрегатата е командващия на ВМС на Пакистан адмирал Хан Хасан Бин.                
         Фрегатата
PNS Aslat е построена по китайски чертежи в пакистанска корабостроителница Karachi Shipyard & Engineering Works в Карачи и е предадена на флота на 15 април тази година. Контрактът е за 750 милиона долара и включва изработката на три кораба в Китай и един в Пакистан по китайски чертежи, 6 хеликоптера Harbin Z-9EC anti-submarine warfare (ASW) и е сключен през 2005 година. Китайците доволни от сделката правят много подаръци към нея. Един от тези подаръци е хеликоптер Z-9E, който би могъл да се използва за тренировка и обучение на пилоти. 
       Коментар:
       На какво се дължи затоплянето на отношенията между Пакистан и Русия? В Пакистан има около 100 самолета JF-17 с руски двигатели. Изтребителите са съвместно производство на Китай и Пакистан. Освен това Русия трябва да даде съгласие за износ на 36 изтребителя J-10B. Пакистан иска те да бъдат с руски двигатели и естествено е склонен да плати за тях. По договор цената на изтребителя J-10B е около 35 милиона, като 5 от тях са за руския двигател АЛ-31ФНМ.
     Носят се и още слухове, че Москва трябва да даде съгласие за китайска подводница, купена от Русия да бъде препродадена на Пакистан и още сделки......
     Командващият на ВМС на Пакистан адмирал Хан Хасан Бин е Русия, за да преговаря за износ на руско оръжие.
     Какво е точно то, ще разбрем, ако се стигне до сделка?

Украйна представя Бизон на Naval and Defence 2013

      Държавната ГК «Укроборонпром» ще участва на международното изложение Naval and Defence 2013, което ще се състои от 22 до 25 октомври в Бусан (Южна Корея). В обединена експозиция ще участват ГП «НПК по газотурбостроене «Зоря-Машпроект», ГП «ФСК «Море», Херсонския държавен завод «Паллада», ПАО «Завод «Фиолент» и ГК «Укрспецэкспорт».
      Ще бъдат представени модели на ДКВП
«Проект 958» Бизон(съветски проект 12322 "Зубр"), бронирания катер «Гюрза», газотурбинен двигател ГТД UGT 25000(М80 мощност 27 500 кВт), главен газотурбинен агрегата ГГТА М-35(двигателя на ДКВП Зубр, има два варианта М-35-1, като тягов(три броя на катера) и два от М-35-2 за създаване на въздушна възглавница, създаден е на база ГТД ДП71(ГТД 6000)  и главен газотурбинен агрегат МТ-70П(установката за създаване на въздушната възглавница на ДКВП Зубр, два вентилатора с по един редуктор задвижвани от М-35-2).
    Коментар:
    Южна Корея е традиционен купувач на съветските катери на въздушна възглавница. Те имат пазар в страната, но трябва да се направи голяма модернизация на разработките.

Филипините купиха 12 леки изтребителя FA-50

       По време на посещението на президента на страната Бениньо Акино в Сеул e подписано споразумение за купуване на 12 леки изтребителя FA-50. За разлика от учебно-тренировъчната версия на самолета, бойната има радар и оптична система. Филипините са първата страна, която ще получи самолета. През 2011 година излетя първият прототип, а през тази година стартира серийното производство.

Индонезия увеличи военния си бюджет

    В парламента на страната завърши обсъждането на бюджета за следващата 2014 финансова година. За военният бюджет са отделени 83 трилиона рупий (7,47 милиарда долара). По-големите разходи са предвидени, защото Индонезия започва изплащането на нова техника, включително и самолети(T-50, Су-30 и други). Страната получи още два KAI T-50 Golden Eagle с тях доставените стават общо 6. До края на февруари 2014 година ще бъдат получени всичките 16 машини.

Тайван ще получи AH-64D Block 3

         До две седмици Тайван ще получи първите 6 хеликоптера AH-64D Block 3. Доставката на всички 30 машини се планира до края на 2014 година. До края на тази година, може да има още една партида. 

Украйна и Китай заедно ще правят ударен вертолет

       Украйна и Китай заедно ще правят ударен вертолет в класа на Ми-28Н и Ка-52. Украйна е предоставила за тестове на Китай системата "Adros",  на компания "Адрон". Тя представлява оптична станция КТ-01АВЭ за високо ефективна защита срещу ракети с инфрачервени глави, като открива изстреляните ракети и с помощта на лазарен лъч поврежда техните глави. Китай ще вложи пари в развитие на системата за хеликоптери. Друго направление е усъвършенстване на двигателите на бъдещия ударен хеликоптер. Китай също е готов да вложи пари за развитие на двигателите ТВ3-117ВМА-СБМ1В серии 4Е, като целта е мощността да достигне 1800 конски сили на крейсерска скорост и 3000 при извънреден режим.
     Коментар:
     Сега Китай се изработват лекия ударен хеликоптер Н-19(полетно тегло да 4,5 тона, до края на годината броят на произведените машини ще достигне над 50, от тях около 6 опитни) производител Harbin Aircraft Manufacturing Corporation и средния ударен Н-10(полетно тегло да 7,0 тона, до края на годината броят на произведените машини ще достигне над 80, от тях около 10 опитни) производител Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC)

Индийският хеликотер Dhruv със 100000 часа във въздуха

       Първият индийски хеликотер Dhruv, разработен и произведен от компания Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL), достигна общ нальот 100 хиляди часа. През 1999 година беше произведена първата машина с полетно тегло от 5,5 тона. Индия стана шестата страна в света произвеждаща такива хеликоптери. Те могат да превозват до 18 души и имат два двигателя Turbomeca ТМ 332-2В с мощност при излитане от 788 кВт и цифрово управление. В конструкцията широка са използвани композитни материали.

      На индийските ВВС са доставени 132 хеликоптера Dhruv и още 12 се ползват от други оператори. МО на страната поръча още 159 машини. Те са изнесени и за 4 страни Еквадор, Мавриций, Непал и Малдивите. Общо са произведени над 160 броя до момента.

Elbit Systems спечели продължане на доставките за Surion

        Elbit Systems е спечелила продължаване на договора за доставка на шлемове HMD за произвежданият в Южна Корея хеликоптер Surion. Първият договор продължи от 2009 до 2013 година. Ние сме създали в Корея joint venture Sharp Elbit Systems Aerospace и то ще работи за развитието на проекта е казал Yoram Shmuely шеф Elbit Systems.

      Коментар:

     След признанието на компанията и избиране на нейния шлем за Ф-35, едва ли някой е очаквал друго решение.

В Иран пристигна делегация на руските ВВС

      В Иран пристигна делегация на руските ВВС, която връща визитата на иранска делегация по време на 100 годишнината на руските ВВС. Делегацията се води от главнокомадващия ВВС генерал Виктор Бондарев и вероятно ще бъдат обсъдени доставките на С-300.

Корея ще обяви конкурс за въздушни танкери

      Агенцията за купуване на оръжия по програми на Южна Корея(DAPA) получи 6,9 милиарда вона (около 6,5 милиона долара) от бюджета за следващата година. Те са за организиране на конкурс за танкер. Информацията беше получена при обсъждане на бюджета в четвъртък.
       Ако бъде прието предложението на МО, конкурсът ще стартира през февруари следващата година, а до края й ще стане известен и избрания самолет. За около 940 милиона долара, Южна Корея ще разчита да получи 4 цистерни от 2017 до 2019 година. Очаква се конкуренти да бъдат
Airbus A330 и на Boeing KC-46.  

Иран раздава копия на произвежданите от него американски БЛА

    Иран раздава копия, на произвежданите от него американски БЛА на приятелси страни. Поредното такова копие е било връчено на главнокомадващия ВВС генерал Виктор Бондарев. Въпреки изявленията на ирански ръководители, че апаратите са "достижение на иранската техническа мисъл" има сериозни доказателства за китайска апаратура в тях. Двигателите също са вносни от страни от ЕС или Китай.
    Иранско копие на американския ScanEagle е било връчено на генерал-лейтенант Бондарев от бригаден генерал Амирали Гаджизаде, командващ ВВС и ПВО на Иран. Той заяви, че през 2012 година са били взети от водите на Персийският залив два БЛА(единия собственост на американския флот, а другия на канадския). БЛА ScanEagle има тегло около 18 килограма, разпереност 3,1 метра и дължина 1,19 метра. Произвежда се от Boeing с двигател на германската компания за модели 3W с най-малкия й модел двутактов двигател 24i с обем 24 кубически сантиметра и мощност около 3 конски сили. Иранския вариант се казва Yasur и от началото на септември е на въоръжение.

Южна Корея е загубила 35 изтребителя от 2000 година

  Вчера 21 октомври 2013 година в парламента на Южна Корея беше изнесена информация за състоянието на авиацията от министъра на отбраната. Според нея страната е загубила 35 изтребителя от 2000 година. Поводът за това са зачестилите инциденти с южнокорейски самолети. За последният случай с Northrop F-5E Tiger II на 26 септември 2013 година е повдигнато обвинение срещу техническия персонал. Заключението на експертизата е, че аварията е в резултат на лошо техническо обслужване.

ВВС на РФ получиха още 3 Як-130

 Вчера ВВС на РФ получиха поредните три учебно-тренировъчни самолета Як-130. Вчера те са пристигнали в Толмачево (Новосибирск) и след още един полет днес до Шагол (Челябинск), се очаква утре 26 октомври 2013 година, да прилетят до 209-и учебен център на ВВС на РФ в Борисоглебск. С това общият брой на предадените през тази година достигна 15, а произведените серийни за ВВС в Иркут 30. По план остават още 3 за тази година.
  Коментар:
  Усилено се говори, че ще бъдат произведени 2-3 самолета над плана и предадени за бъдещата пилотажна група.
  Поради натовареността на бюрата Ил и Сухой с военни проекти, бъдещият пътнически самолет на Русия МС-21 се дава на "КБ Яковлев" и получава име Як-242.

През ноември ВВС на Русия ще получат първите Су-35

    През ноември във ВВС на Русия ще постъпят първите Су-35. Очаква се и първи полет до дни да направи Т-50-5. Днес беше огласено, че през следващата 2014 година от заводите в Комсомолск и Новосибирск ще бъдат предадени общо 35 самолета, а през 2015 година броят им ще нарасне до 51 машини. През тази година бъдат предадени 27 изтребителя на КнААЗ и 14 Су-34 на НАЗ общо 41 военни самолета. Информацията е от Погосян и е дадена по време на посещението на премиера Медведев в завода в Комсомолск.
    Коментар:
     До момента Погосян съобщи за 16 изтребителя(12 Су-35С и 4 Су-30М2) за МО на РФ. Сега става ясно, че има и 11 за износ(може би влиза Т-50, които се води на Сухой). Предполагаемото разпределение е следното: 6 бяха доставени на Индонезия и 4 за Виетнам през тази и още 4 за Виетнам през 2014 година, по договора за 12 допълнителни.
     През следващата 2014 година ще бъдат 12 Су-35С, 6 Су-30М2 и 16 Су-34 общо 30 и един Т-50.
     Известните през 2015 година са 14 Су-35С, 6 Су-30М2 и 18 Су-34 общо 38. За другите 13, 4 са за Виетнам, а за останалите 9 няма информация. Предполага се, че ще бъдат предадени най-малко 6 ПАК ФА. До момента 5-те машини се водят на Сухой.

Ще увеличават стажа в Русия

    В Русия се обсъжда увеличаване на службата да пенсиониране за всички силови структури с 5 години от 20 на 25. За пилотите ще бъде с 2,5 години.
    Коментар:
    На практика, както съобщихме през следващите три години нови пилоти няма да има. Така, че се очертава и пенсионирани да няма.

Обявиха цената на двигателите F135 от LRIP Lot VI

   За 7 двигателя F135 от LRIP Lot VI Австралия и Италия ще платят общо 85,34 милиона долара или около 12,19 милиона долара за двигател. Това стана известно, след като на 23 октомври 2013 година, Пентагонът публикува контракт N00019-12-C-0090. Италия ще получи 3 двигателя за самолетите F-35А и един резервен, а Австралия 2 двигателя за самолетите F-35А и един резервен. Доставката на двигателите от LRIP Lot VI започнаха още в края на миналия месец.
   Коментар:
   Това е най-ниската цена за двигателя обявена до сега. За 18 двигателя от същата серия МО на САЩ  ще плати още по-малко по 11,71 милиона долара за брой. Според плановете на Пентагона цената ще спада още и "ще слезе" под 10 милиона долара. Цената на всеки един от 6 двигателя за изтребителите STOVL от LRIP Lot VI е с 9,6% по-малка от единичната цена на същите двигатели от LRIP Lot V.

Пакистан е сключил предварителен договор за износ на JF-17

      Според получена информация Пакистан е сключил предварителен договор за износ на 4-6 JF-17 Thunder в края на следващата година. "Гръмотевицата" е съвместно производство на Китай и Пакистан. Както вече ви информирахме, съществува договор за сглобяването на 150 самолета в Пакистан от китайски комплекти. Цената на изтребителя ще бъде над 25 милиона долара и те ще бъдат с руски двигатели РД-93М. Вероятно до края на следващата година ще бъдат сглобени всичките 150 по договора. Възможно е част от тях да бъдат изнесени.

Невероятен интерес към aeronews.alle.bg

       След информация в Twitter вчера 25 октомври 2013 година само за един ден, страницата ни беше посетена 341 пъти. При 29 от тях това беше първо посещения. Само за 24 часа бяха регистрирани 21 нови посетители от Япония(общо над 60 посещения от около 30 души). От България най-много влизания имаше от Варна над 15(един нов посетител) и Русе над 10(трима нови посетители). Двама нови посетители имаше от САЩ и един от Украйна.
     Стари фенове на страницата от Словакия, Русия, Германия, САЩ и 6 анонимни допълват броя на посетителите, вчера над 80 души.
     Коментар:
     Информацията в Twitter не е наша.

Увеличават се руските самолети в Киргизия

       При честване на 10 годишния юбилей на 999-та база "Кант" в Киргизия, командващият  ВВС и ПВО на Централния военен окръг на РФ полковник Виктор Севостянов днес 26 декември 2013 година заяви, че до края на декември самолети в базата ще бъдат удвоени.
       Журналисти са потърсили за коментар информация от МВнР на Киргистан и са получили отговор, че сега в базата има звено Су-25 плюс два учебно-бойни Су-25УБ, 2 учебно-тенировъчни L-39, по един Ми-8 и Ан-26. Ще бъде получено звено модернизирани Су-27СМ и 1-2 учебни Су-27УБ.
      Коментар:
      Възниква въпрос, дали Су-27СМ ще бъдат от Дземги или нови?
      Скоро пистата в база "Кант" беше удължена и сега тя може да приема всички руски самолети, включително и най-тежките. За в бъдеще се очаква и звено Су-24.

Южна Корея избра Ф-35

    Това стана ясно от обсъждането в парламента на страната на програмата за развитие на флота през следващите години.            
    Южна Корея планира да има два малки самолетоносача(като италианския Cavour с 30 самолета) до 2036 година. На практика всичко ще зависи от развитието на подобни проекти при съседите Япония и Китай. Според разисквания в парламента на страната, това може да стане и много по-рано.

   В първият етап програмата предвижда на втория кораб от клас Dokdo(18 800 тона дължина 199 метра, ширина 31 метра и газене 7 метра) да има на палуба за апарати с вертикално излитане и кацане и трамплин. Повърхността ще бъде покрита с защитен слой за предпазване от високи температури. Това може да стане преди 2019 година и определя купуване на VTOL, което ясно показва, кой ще спечели конкурса за изтребители.

   Вторият етап е производство преди 2028 година на кораб от класа на испанския Juan Carlos.

   Третият етап ще бъде два 30 000 тонни самолетоносача клас Cavour между 20028 и 2036 година.

   Наблюдателите смятат, че тези срокове са силно завишени. Особено след влизането в експлоатация на китайския Ляонин и пускането на вода на японския авионосец това лято.

   В плановете на флота съобщени в парламента на Южна Корея влизат още три разрушителя KDX-III Aegis(7600 тона) с радари Lockheed Martin SPY -1D за откриване изстрелването на балистични ракети до 2023 година. Възможно е строителството да бъде ускорено. Ще започне и проектирането на нов разрушител KDDX(5900 тона), от който ще бъдат построени 6 броя след 2023 година.

  Ще бъдат поръчани до 2014 година още 6 подводници Type 214, а до 2023 година броя им ще се увеличи с още 9. Ще започне строителството на нови 3000 тонни подводници KSS – III. Те ще бъдат въоръжени с вертикално излитащи крилати ракети с радиус на действие 1500 километра.

   Сред плановете са още изграждане на 12 нови фрегати FFX, които да заменят старите фрегати и корвети. До 2026 година трябва да бъдат построени още 12 с водоизместване от 2300-3000 тона.

   Авиацията на флота ще бъде усилена, като се предвижда да се увеличи броя на самолетите разузнаване и наблюдение до 18 Lockheed S -3 Vikings и закупуване на още 6 хеликоптера за борба с подводници. През януари 2013 година AgustaWestland спечели търг за доставка на 6 AW159 Wildcat на 560 милиона долара за Южна Корея.

Венецуела ще купи още 9 УБС K-8W«Каракорум»

    В края на 2008 година беше подписан договор за доставката на 18 учебно-бойни самолета K-8W «Каракорум» с китайската CATIC. Договорът се оценява на 380 милиона долара и включва още тренажор, система за тестване на изтребителя KTS-2000BW и спомагателно оборудване за ремонт.  През 2011 година изтребителите бяха доставени. Те бяха разпределени в 15-а ескадрила за специални операции в база "Рафаел Урданети" (Маракайбо, щат Зулия) и 6 от тях в 12-а изтребителна авиогрупа, в база "Лейтенант Висенте Ландаета" в Баркисимето (щат Лара). Три от тях бяха загубени и сега с новият внос, ще се допълнят до две ескадрили в двете бази.
    Според оценките допълнителните 9
K-8W «Каракорум» ще струват около 75 милиона долара.
    Бордовете са
2002, 1303, 0611, 0102, 2908, 9998, 1602, 1504, 0408, 2510, 0402, 2707 и трите загубени 2210, 9995, 2702.

Литва ще купи 3 хеликоптера AS365 N3+ Dauphin

     Литва ще купи от Eurocopter три хеликоптера AS365 N3+ Dauphin на обща стойност 180 милионов лита (71,9 милиона долара). Единият от тях ще бъде платен от структурните фондове на Евро съюза, като са отделени средства в бюджета 2007-2013 година.
     Машините ще бъдат използвани за търсене и спасяване. През 2016 година МО на Литва ще поръча още хеликоптери.

Венецуела ще закупи 16 машини от Enstrom Helicopter

      Венецуела ще закупи 16 хеликоптера от китайската компания Enstrom Helicopter, които ще се произведат в завод в САЩ. Машините ще служат за обучени на военни пилоти по програмата Gran Misión Negro Primero.
      Стойността на целия проект е
40 827 610 долара, като част от сумата  25 082 161 боливара (3 975 950 долара) ще бъде в инфраструктура и 36 851 660 долара самите хеликоптери, стендове и пособия за ремонт и тренажори.
       Хеликоптерът Enstrom 480B е проектиран да отговаря на изискванията за обучение на военни пилоти в САЩ. Двигателят му е турбореактивен Rolls Royce 250 C20W с мощност 285 конски сили.
       Това е първата голяма покупка на Венецуела от компания намираща се в САЩ. В началото на 2012 година бяха купени два
Enstrom 280FX със същата цел. Те имат бутални двигатели Lycoming HIO-360-F1AD с мощност 225 конски сили. Освен тях страната разполага с 12 AS332B1 Super Puma/AS532AC/UL Cougar и 8 Mi-17V-5/Mi-172.

В Интернет се появиха снимки на китайски Ми-8

        В Интернет се появиха сателитни снимки на китайски хеликоптер клас Ми-8, за който ми информирахме по-рано. Вероятно той е плод на съвместна разработка между Украйна и Китай.

Нов безпилотен ударен хеликоптер MD 500

       Boeing и Korea Air заедно ще конвертират хеликоптерите MD 500 в безпилотни. Сега Южна Корея разполага с 175 машини от този тип, като 45 от тях са леки ударни. През декември 2012 година в Сеул се състоя демонстрация на безпилотен ударен MD 500 на американската компания.
       В проекта е използван опита на американците от безпилотния "H-6U Unmanned Little Bird", създаден от лекия ударен хеликоптер "AH-6 Little Bird".
       Коментар:
       Вероятно това е отговор на безпилотния ударен НС-120 разработен от Китай. Не е известно, дали хеликоптера е влязъл в серийно производство? Вероятно такива апарати ще бъдат добавени към новите китайски кораби в допълнение към пилотирани хеликоптери.

Китай утилизира първата си атомна подводница

     Първата китайска подводницата «Чанчжен-1» («Великия поход-1») е построена от 1967 до 1970 година. Казват, че лично Мао Дзъдун при стартирането на производството на дизелови подводници по съветски чертежи през 1956 година е поставил задачата за започване строителство на ядрен реактор. През 1958 година е сформирана група по проект 09(подводници с ядрен реактор) и китайска делегация пристига в Москва, за да иска документация на подводница проект 659 с крилати ракети П-5. Тя получава вежлив отказ, но получава, като компенсация чертежи на дизеловата подводницата от среден клас проект 633 и две дизелови подводници за балистични ракети проект 629. Първата е пусната на вода и влачена от Комсомолск на Амур до Китай, където е достроена и втора същия тип на секции, които са сглобени през 1964 година. Към тях са предадени и 6 ракети Р-11ФМ и една учебна за многократно използване. След охладняването на отношенията със СССР в края на 1960 година, Китай се обръща към Франция с молба за помощ при строителството на подводница с ядрен реактор. Разработен е уголемен модел на френската подводница от клас  «Рубис» с водно-воден реактор с топлинна мощност от 48МВт. Той е построен през 1963 година, като няколко години е тестван включително и на кораб. Подводницата е заложена през 1965 година и е пусната на вода на 23 ноември 1968 година. Достроява се до началото на 1970 година. В продължение на 4 години тя се тества и е приета на въоръжение на 1 август 1972 година, като първата от клас Хан борд 401. Според информация от Китай приемането е било форсирано, заради годишнината от създаване на Народна освободителна армия на Китай(НОАК) на 1 август 1927 година. След това е доработвана и окончателно приета през 1974 година. От този клас Type091.JPG са построени още 4 подводници бордове от 402 до 405, като две са извадени от употреба борд 402 през 2010 година( пусната на вода около 1970 година, а на въоръжение от около 1975) и борд 403 през 2013 година(пусната на вода около 1971 година, а на на въоръжение от около 1976 година) и консервирани. Останалите две борд 404(пусната на вода около 1976 на въоръжение от около 1978 година, модернизация през 1988) и борд 405(пусната на вода около 1977, а на въоръжение от около 1980 година, модернизация през 1991 година) ще останат в експлоатация още поне 10 години. При модернизация е добавена възможност през 2 торпедни тръби в челото да се изстрелват и противокорабни ракети. Това може да става, само от двете горните тръби при надводно положение. Има слухове, че борд 402 също ще бъде утилизирана през 2014 година.
     Шестата подводница «Чанчжен-6» от този клас е удължена и надградена, като в допълнителната секция и надстройката са разположени шахтите на 12 стратегически ракети «Цзюйлан-1»(обсег на действие 1700 километра) с подводно изстрелване. Заложена е през 1975 година и пусната на вода през 1978 година, като получава бордови номер 406.jpg . Първият опит за изстрелване на балистична ракета е неуспешен през 1980 година и според официално известната информация китайците постигат успех едва през 1982 година.
     На въоръжение «Чанчжен-1» е до 2005 година, когато е консервирана, след повече от 36 година на вода. Известна е със сигурната си и безпроблемна експлоатация след първоначалните тежки проблеми. Реакторът на «Великия поход-1» е изваден тази година, а останалата част ще бъде предадена на националния музей.
     През 2005 година тя е заменена от втората подводница от новия клас «Шан» Type 093, чието проектиране започва около 1991 година, а строителство около 1997 година. Около 2000 година е пусната на вода първата от тях и е предадена през 2002 година. Подводниците от този клас имат два реактора и водоизместване около 7000 тона. Размерите им са дължина около 110 метра и ширина около 10 метра. Разполагат с 6 торпедни тръби от 630-650 милиметра и през тях могат да се изстрелват торпеда, противокорабни и крилати ракети.
     През тази година трябва да бъде предадена 6-та подводница от този клас, която завършва изпитания. Плановете са бъдат построени още 2. Всичко ще зависи от това, кога ще бъде приета на въоръжение първата подводница от
Type 095, ако тестовете приключат успешно тази или следващата година и бъде приета на въоръжение, вероятно други подводници от клас «Шан» няма да има. През 2014 ще започне строителството на втора подводница Type 095(може и вече да е започнало).
     Заедно с проектирането на подводница Type 093 завършва проектирането и на Type 094. По същество тя е удължена версия на първата, като в средата на удължението се намират шахтите на стратегическата балистична ракета «Цзюйлан-2»(обсег на действие 5000-7000 километра). Изпитанията на първата подводница от Type 094 приключват през 2004 година и тя е приета на въоръжение. Освен нея има произведени още 4 от същия тип.
     В момента Китай разполага  с 2 многоцелеви ядрени подводници клас Хан Type 091 борд 404 и 405,  5 от клас Шан Type 093, една с балистични ракети от клас Ся Type 092 борд 406 и 5 с балистични ракети от клас Цзин Type 094.
     Ако обобщим
Китай към началото на 2013 година е произвел и въвел на въоръжение 10 многоцелеви подводници с ядрени реактори и 6
подводници с ядрени реактори и балистични ракети.  Завършена е една от клас Type 095 и се строят още 2 една Type 095 и една Type 096.   
     Коментар:

     Има слухове, че двете подводници
клас Хан Type 091 борд 404 и 405 ще бъдат предадени на Пакистан. Това според мен е малко вероятно, защото техния жизнен цикъл е около 50 години 2026 година за борд 404 и 2027 година за борд 405, от което следва, че могат да се ползват още 10-12 години.
     Забележка:
     Означението на Type 091 прието в Китай е проект 09-I, а на Type 092 е проект 09-II. При следващите проекти се запазва основното проект 09 и с римски цифри поредния номер на вида подводница.
     Съгласно получената допълнителна информация, коригирахме датите в горния тест. Сами разбирате, че информацията е неофициална и беше потвърдена от съобщение за утилизиране на първата китайска подводница с ядрен реактор на борда.       
      Първата база(Unit 92330) на китайските подводници с ядрен реактор е близо до град Shazikou (в залива до него), който се намира до Qingdao в провинция Shandong, Източен Китай. Тя има подземни докове, в които подводниците могат да влизат без да изплуват. Известна е от преди около 20 години, а изграждането е започнало преди около 50. Има данни, че са изградени още две бази за подводници с ядрени реактори.

Китайският авионосец Liaoning на последно самостоятелно плаване

  На 23 октомври 2013 година китайският самолетоносач Liaoning излезе на последното си самостоятелно плаване. По време на него ще бъдат осъществени тренировъчни полети с всички налични в Китай палубни хеликоптери и самолети. До края на тази година ще бъде формирана авионосеща група и при следващото плаване тя ще придружава самолетоносача.

Руската армейска авиация стана на 65

        На 28 октомври 1948 година в Серпухов се създава първата ескадрила на съветската армейска авиация. В началото тя се състои от леки самолети. След малко повече от година в нея започват да постъпват вертолети Ми-1, по-късно и Ми-4. През 1957 година в Сизран започват да се обучават пилоти на военни вертолети.

Корея показа еднодвигателен KF-X

          На изложението в Сеул ADEX 2013, което се провежда от 29 октомври до 3 ноември 2013 година беше показан новият вариант на изтребителя KF-X. Първата показана версия на машината беше с два двигателя и получи код C103. Показаният вариант е еднодвигателен с код С501. Преработката е направена от разработчика Korean Aerospace Industriesпо искане на МО на Южна Корея  с цел намаляване на разходите.

Няколко жени получиха офицерските пагони на ВВС на Русия

   За първи път жени получиха офицерски пагони при завършването на военно училище в Русия. Те са специалисти по управление на полетите и са разпределени в бази на Източния военен окръг на федерацията с още около 70 млади офицери. Лейтенантките вече пристигнаха в Забайкалието и Приморския край, а също и в Сахалинска област.

Анголските Су-30КМ

Уебсайт в alle.bg