добре дошли в моя уеб сайт
aeronews.alle.bg

Самолетите на НОАК(във ВВС и ВМС на Китай)

3 Октомври 2012г.

00/10/12 00:00© aeronews.alle.bg

Доставени на НОАК 

до 1 януари 2011(2012) година (най-старите са 38 броя Су-27СК и 12 броя Су-27УБК произведени от 1991 до 1999 година, другите са произведени или модернизирани след 2000 година с изключение на неустановено количество J-8)

Су-27СК 38 броя

Су-27УБК 40 броя

Су-30МКК 76 броя

Су-30МК2 24 броя за ВМС

J-7 330 броя, от тях 290 J-7 и 40 JJ-7 произведени или модернизирани от 1997 до 2006 г.

JH-7 216 броя от тях във ВМС 72

J-8 264 броя от тях във ВМС 48

J-10 240 броя от тях във ВМС 48

J-11А 105 комплекта сглобени в Китай

J-11В 120 броя, от тях 24 във ВМС

J-16 24 броя от тях 12 във ВМС

или общо 1477 машини, ако изключим J-7, които са 330 остават около 1147 машини.

От тях има данни за загубени около 50 самолета след 1991 година от тези, който са въоръжение без J-7. Остават най-много 1097 машини.

Освен това в Китай има и следните опитни, които се ползват от производителя и НОАК.

J-7 16 броя(бордове 7хх червени)

JH-7 10 броя(бордове 81х червени)

J-8 16 броя(бордове 80х  и 82х червени)

J-10 10 броя

J-11А 10 броя

J-11В 6 броя

FC-1 6 броя(бордове 0х)

J-15 6 броя + един прототип борд 550(бордове от 551 до 556 червени)

J-16 6 броя +2 прототипа(бордове 16хх червени)

J- 20 2 броя- прототипи(бордове 2001 и 2002)

Ако изключим J-7 и J- 20 първите, като остарели, а вторите като опитни образци, остават около 70. От тях има данни за 14 загубени или остават 56 прототипа.

Ако към бойните 1087 прибавим и 56 прототипа стават 1143 самолета.

Или към началото на тази година НОАК е имала около 879 модерни самолета произведени след 2001 година, с изключение на около 50 Су-27СК/УБК(от 1991 до 1999 година), около 264 J-8, около 330 J-7 и неизвестно количество JH-7(в серийно производство от 1992 година), които също са модернизирани или произведени след 2001 година.

През 2012 година се очаква да бъдат доставени на НОАК

J-10 24 броя

J-11В 24 броя

J-15 най-малко 12 броя

J-16 24 броя

или около 84 самолета на обща стойност около 3 милиарда долара.

Това са минималните предполагаеми доставки. Възможно е количествата да са по-големи. Ако се съди по двигателите, може би ще бъдат произведени още около 30 самолета.

Както се досещате официални данни за това няма.

Забележка:

Към всички цифри трябва да се отнасяме критично. Възможно е това да са минималните количества. Вероятно има още JH-7 и J-8 в по-големи количества. За другите модели, разликата може да бъде в рамките на 10-20 броя повече.

Към 2010 година в Китай са произведени около 24 J-8, 60 J-8A, 108 J-8B, 36 J-8D, 12 J-8E, 24 J-8F, 48 J-8H, 24 JZ-8, 24 JZ-8F или общо около 360 машини във ВВС.

Във ВМС е имало 48 J-8I/J-8F/J-8B/J-8D всички произведени след 1995 година..

Данните са от "The Military Balance 2010" на Hacket, James, ed. (2010),

Тенденцията е да бъдат извадени от употреба всички машини произведени преди 2001 година. Самолетът се произвежда серийно от 1980 година. Първите години са доставяни по 6 самолета годишно. След това по 12 броя, а през 2006 година, когато се смята, че е прекратено производството е достигнат темп от 24 самолета годишно.

Първите самолети 24 J-8 и 60 J-8I(J-8A) са снети от въоръжение. Те са произведени между 1980 и 1990 година. Около 1984 година започва да се разработва J-8II(J-8B). Ясно се вижда влиянието върху конструкцията на „F-4 Phantom“ и Су-15. През 1990 година първите J-8 започват да се модернизират, а започват да се произвеждат само J-8II(J-8B). От него са доставени повече от 100 броя. Според договор със САЩ е трябвало около 55 самолета от тях, да бъдат преоборудвани по програма Peace Pearl  за 502 милиона долара с американски радар, бордови системи и други. За целта два самолета са доставени в САЩ през 1986/7 година, заедно с китайски копия на МиГ-21 и други самолети. След доработка са върнати в Китай, където започват изпитания на 2-та прототипа J-8II(J-8B)(бордове 0001 и 0002 червени). Програмата е прекратена през 1989 година след ембаргото за събитията на Tiananmen Square.

Заключение

С две думи сериозен потенциал и само САЩ могат да кажат, че имат повече нови машини от Китай.

Допълнение

Разполагахме и с по-сериозна база от данни за по-точното разпределение по полкове на самолетите с бордовите номера. За съжаление тя вече е невалидна, защото започна преминаването към бригадна организация.

Загуби

На 14 октомври 2011 година по време на демонстрация пада Shenyang JH-7A(борд 814 червен опитен образец) близо Neifu Airport. Единият пилот загива, а другият успешно катапултира.

На 15 януари 2011 година близо до Foshan Airport пада Shenyang J-8II(борд 21107) принадлежащ на 9-та дивизия.

На 22 април 2011 година в провинция Hunan, пада  Chengdu J-10, принадлежащ 25-ти полк на 9-та дивизия. Единият пилот загива, а другия успешно катапултира.

На 15 април 2010 година в провинция Zhejiang пада Су-30МК2 от ескадрила "Sea Eagles" на полк от  4-та дивизия на ВМС. Двамата пилоти загиват. 

На 19 юли 2009 година в провинция Jilin, пада Shenyang J-8II(борд 30ххх жълт) от 85-ти полк на 28-а дивизия на ВМС, базирана в Xianqiao AB, Zhejiang. Двамата пилоти загиват.

Това са само част от загубите, пълният списък(на известните на нас разбира се) ще публикуваме по-късно.
Сподели
В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.