Xian Y-20(Kunpeng) - Production and Deliveries
1 | 00-01 | 26/01/13 | CTFE | 26/01/14 | Първи летящ | 781 | Демонстратор | |||
2 | 20002 | 00-02 | За статически изпитания | |||||||
3 | 20003 | 00-03 | 13/12/13 | CTFE | 31/03/14 | Втори летящ | Демонстратор | |||
4 | 20004 | 00-04 | За наземни изпитания | |||||||
5 | 20011 | 01-01 | 31/01/15 | Трети летящ | Първи прототип | |||||
6 | 20012 | 01-02 | За статически изпитания | |||||||
7 | 20013 | 01-03 | За наземни изпитания | |||||||
8 | 20014 | 01-04 | 00/12/15? | Четвърти летящ | Втори прототип | |||||
9 | 20015 | 01-05 | Пети летящ | 789 | Трети прототип | |||||
10 | 20016 | 01-06 | | 22/01/16? | 06/07/16 |
| Първи сер (6 бр-01/16) Qionglai АВ | |||
11 | 20017 | 01-07 | 31/01/16? | 06/07/16 | Втори сер.(7 бр-01/16) Qionglai АВ | |||||
12 | 20018 | 01-08 | 11053 | 30/03/16? | 01/09/16 | Трети сер.(8 бр-01/16) Qionglai АВ | ||||
13 | 20019 | 01-09 | 11054 | 20/12/16? | 01/03/17 | Четвърти сер(9 бр-05/17)Qionglai | ||||
14 | 20020 | 01-10 | 03/05/17? | 12/2017 | Пети сер(10 бр-05/17) Qionglai АВ | |||||
15 | 20021 | 11056 | 00/00/17? | 12/2017 | Шести сер(11 бр-12/17)Qionglai АВ | |||||
16 | 20022 | 00/00/18? | 2017 | 7-ми сер(12 бр-09/07/18)Qionglai АВ | ||||||
17 | 20023 |
| 00/00/18? | 2017 | 8-ми сер(13 бр-09/07/18)Qionglai АВ | |||||
18 | 20024 | 11059 | 2018 | 9-ти сер | ||||||
19 | 20025 | 11150 | 2018 | 10-ти сер | ||||||
20 | 20026 | 11151 | 2018 | 11-ти сер | ||||||
21 | 20027 | 11152 | 2018 | 12-ти сер | ||||||
22 | 20028 | 2018 | prototype AEW & control(green) | |||||||
23 | 20029 | 2018 | tanker Y-20U 23/2/19 | prototype aerial refueling tanker | ||||||
24 | 20030 | 55011 | 2018 | Central Theater Command transpor | ||||||
25 | 55012 | 2018 | ||||||||
26 | 55013 | 2018 | ||||||||
27 | 55014 | 2018 | 5th?! Transportation and SAR Brigade | |||||||
28 | 55015 | 2019 | ||||||||
29 | 55016 | 2019 | ||||||||
30 | 55017 | 2019 | ||||||||
31 | 55018 | 2019 | ||||||||
32 | 55019 | 2019 | ||||||||
33 | 55110 | 2019 | ||||||||
34 | 55111 | 2019 | ||||||||
35 | 55112 | 2019 | ||||||||
36 | 2019 | |||||||||
37 | 2019 |
На китайския авиосалон Xian Y-20 ще бъде предаден на ВВС
На 10-я китайския авиосалон в Джухай(Airshow China 2014, 11-16 ноември) първият Xian Y-20 ще бъде предаден на китайските ВВС за двегодишна пробна експлоатация. Според плановете китайците смятат да произведат за НОАК около 400 самолета. Освен това се предвижда широка програма за експанзия в чужбина. Вече се водят разговори със страни от Южна Америка за отдаване под наем, продажба на разсрочено плащане и други подходящи схеми.
Коментар
Като познаваме практиката в Китай сме сигурни, че след време китайците ще искат да проверят, как лети техният самолет примерно с 4 двигателя от Boeing 757.
Нов двигател WS-20 за Xian Y-20
В края на 2014 година са започнали полетните тестове на нов двигател WS-20 за Xian Y-20. Първият прототип е монтиран на самолета-лаборатория Ил-76 борд 760. Изпитанията се извършват от China Flight Test Establishment.
Нов китайски тежък самолет Y-ХХ
Китайски конструктор на товарни самолети намекна, че вече работи по друг по-голям самолет. Вероятно става дума за машина, като Ан-124. Според специалиста резултатът, може да се очаква през 2020 година.
НОАК получи първия Y-20
В съответствие с плановете НОАК получи първите серийни машини. Те постъпиха в състава на 4-та транспортна дивизия и имат бордови номера 11х0х. Тя има три полка(10-ти, 11-ти и 12-ти), разположена е в Chengdu/Qionglai и до сега имаше в състава си 36 машини Y-8(24) и Y-7(12), както и 12 вертолета Mi-17V-5. До края на тази година трябва да бъдат предадени общо 6 машини. През 2017 година дивизията ще получи още 6 машини или ще бъде окомплектован първият полк с тежки транспортни самолети Y-20.
Как сообщает агентство Синьхуа, 6 июля 2016 года в Западной зоне боевого командования на базе 12 полка 4 авиадивизии ВВС НОАК прошла официальная церемония принятия на вооружение 2 военно-транспортных самолетов Y-20 под номерами 11051 и 11052. На церемонии присутствовал заместитель председателя Центрального военного совета КНР Сюй Цилян.
Информация о том, что первая партия из 20 самолетов была передана НОАК, появилась в китайских СМИ еще в июне, однако НОАК опровергла эту информацию. Некоторые китайские СМИ также сообщали, что НОАК нуждается более чем в 300 единицах Y-20.
Контракты НПО "Сатурн" на поставку 224 двигателей Д-30КП2 в Китай
Как явствует из текста информации, первый контракт был заключен в качестве дополнения № 1615611310603 от 18 июля 2016 года к контракту № Р/015611322088 от 23 сентября 2011 года, и предусматривает поставку 54 двигателей Д-30КП2 на сумму 158,6466 млн долл. График поставки двигателей:
3 кв. 2017 г. - 10 шт.;
1 кв. 2018 г. - 12 шт.;
2 кв. 2019 г .- 12 шт.;
2 кв. 2020 г. – 12 шт.; 4 кв. 2020 г. – 8 шт.
1 кв. 2017 г. - 10 шт. 2 кв. 2017 г. - 11 шт. 4 кв. 2017 г. - 23 шт.(2017 г. - 44 шт.)+3 кв. 2017 г. - 10 шт./54 шт.
2 кв. 2018 г. – 14 шт. 3 кв. 2018 г. – 12 шт. 4 кв. 2018 г. – 14 шт.(2018 г. - 40 шт.)+1 кв. 2018 г. - 12 шт./52 шт.
1 кв. 2019 г. – 11 шт. 3 кв. 2019 г. – 13 шт. 4 кв. 2019 г. – 24 шт.(2019 г. - 48 шт.)+2 кв. 2019 г .- 12 шт./60 шт.
2 кв. 2020 г. – 13 шт. 3 кв. 2020 г. – 12 шт. 4 кв. 2020 г. – 13 шт.(2020 г. - 38 шт.)+2,4 кв. 2020 г.–20 шт/58 шт..
Комментарий bmpd. Ранее по контракту от февраля 2009 года в период 2009-2011 годов в Китай были поставлены 55 двигателей Д-30КП2 производства «НПО «Сатурн». Затем «Рособоронэкспортом» был заключен упомянутый выше контракт от 23 сентября 2011 года на поставку в Китай еще 184 двигателей Д-30КП2 производства «НПО «Сатурн», реализованный к концу 2015 года. Таким образом, общее количество закупаемых КНР двигателей Д-30КП2 теперь достигло 463 единиц.
Что касается контрактов июля 2016 года, то можно предположить, что двигатели Д-30КП2, закупаемые по контракту на 54 единицы, предназначены для замены двигателей этого типа на эксплуатируемых ВВС НОАК самолетах типов Ил-76 и Ил-78. Двигатели по контракту на 170 единиц, предположительно, предназначены для установки на планируемые к постройке новые китайские военно-транспортные самолеты Y-20.
Коментар
Не сме съгласни с bmpd. Според нас двигателите по първия договор са и за бомбардировачите Н-6. До момента на тях са монтирани над 100 двигателя Д-30КП2. От бройките следва логичният извод, че Китай се гласи да произвежда от следващата година по 12 Y-20 годишно до 2021(4х12х4 години=192), като за 12 машини двигателите са вече в Китай по договора от 2011 година за 184 двигателя, доставени през 2015.
Тези договори показват, че китайският Д-30КП2 ще закъснее минимум с още 4 години.
AVIC to put domestic cargo jet in the skies
Source China Daily
Editor Zhang Tao
Time 2016-11-08
China’s leading aircraft maker is developing a large cargo jet based on the Y-20 military transport plane in an attempt to put an end to foreign dominance in the field.
Designers at the Aviation Industry Corp of China are doing preliminary research on the Y-20F-100, a civilian variantoftheY-20heavy-lifttransport jet developed for the People’s Liberation Army, and they will redesign the air frame and cargo loading system, the State-owned defense technology giant said in a statement.
“This project represents our commitment to transferring military technologies to boost civilian sectors and will fill the absence of a domestically developed large cargo plane,” the statement said.
By the end of last year, there were 122 freight planes in use by cargo airlines on the Chinese mainland and most of their large freight jets were made by Boeing and Airbus, according to AVIC statistics.
Meanwhile, heavy-duty cargo jets used by the People’s Liberation Army were mainly imported from Russia, industry observers said, adding that only a handful of aviation firms in the world are able to design and produce large cargo jets.
The Y-20F-100 will be longer than the Y-20 and can carry 28 airfreight containers, or 65 metric tons of cargo, as well as supersized engineering equipment. It has a maximum range of 8,000 km, AVIC said.
A small-scale model of the Y-20F-100 was displayed at the 11th China International Aviation and Aerospace Exhibition, which ran from Tuesday to Sunday in Zhuhai, Guangdong province. The biennial event, commonly known as the Zhuhai Air Show, is believed to be the largest arms exhibition in Asia.
Development of the Y-20 started in 2007. It took its maiden flight in January 2013, and performed flight shows at the 10th Zhuhai Air Show in November 2014 and again last week. The first batch of Y-20s was delivered to the P LA Air Force in July.
Zhu Qian, head of AVIC’s large aircraft development office, previously told China Daily that more than 1,000 Y-20s and its civilian variants will be needed, explaining that this figure was calculated based on the experience of the United States and Russia, as they have used heavy-lift transport aircraft for many years.
Fu Qianshao, an aircraft expert with the PLA Air Force, said the Y-20 will be developed into a large family that will consist of earlywarning planes, aerial refueling tankers and several civilian models.
In addition, China will develop transport jets that are even larger than the Y-20, like the US’ Lockheed C -5 Galaxyand former Soviet Union’ s Antonov An-225 Mriya, according to Zhu
At least three more Y-20 transports enter PLAAF service
The image shows five such platforms lined up at Qionglai Airbase near Chengdu in China’s southwestern Sichuan Province. It is known that the PLAAF's first two Y-20s were delivered to the Qionglai Airbase in June 2016 and entered service a month later after nearly a decade of design, development, and test flights. The platforms are reportedly being operated by the 12th Air Regiment of the 4th Transport Division of the Western Theatre Command.
Китайский военно-транспортный самолет Y-20 проходит новые летные испытания
Сиань, 11 мая 2018 /Синьхуа/ -- Китайский тяжелый военно-транспортный самолет Y-20 /"Юнь-20"/ в настоящее время проходит летные испытания для определения граничных для него условий эксплуатации. Об этом заявил в четверг информагентству Синьхуа главный конструктор, член Академии инженерных наук Китая Тан Чанхун.
После передачи самолета Y-20 Военно-Воздушным силам НОАК были успешно проведены тесты и летные испытания, напомнил авиаконструктор, уточнив, что начался этап летных испытаний с целью выявления граничных для летательного аппарата условий для полной проверки данной модели.
Y-20 спроектирован и создан китайской корпорацией AVIC. Самолет с максимальной взлетной массой около 200 т. предназначен для доставки людей и грузов на дальние расстояния в любых метеоусловиях.
По словам Тан Чанхуна, новые испытания и усовершенствования самолета будут продолжаться.
Как заявил представитель ВВС НОАК Шэнь Цзинькэ, воздушно-десантные войска НОАК недавно впервые отработали десантирование с Y-20. Это знаменовало скачок в боеспособности ВВС НОАК с точки зрения возможностей стратегической переброски и дальнего десантирования, подчеркнул он.
Y-20 совершил первый полет в январе 2013 года, затем он был представлен на Чжухайском авиасалоне-2014.
Самолет поступил на вооружение ВВС в июле 2016 года.
China increased Y-20 transport aircraft production rate
Chinese aviation enterprise increases the production volumes of new Y-20 Kunpeng heavy military transport aircraft, China’s version of the C-17 Globemaster.
Imagery captured by commercial satellite on 12 June shows that production of the new Y-20 Kunpeng transport aircraft is continuing at Xian Aircraft Corporation facility on a high level. In total, were spotted nine Y-20 aircraft, of which seven were newly built. Also 6 new aircraft already painted and several still without their engines.
The Y-20 is a newest Chinese military transport aircraft that has an empty weight of 110 tons. US transport aircraft C-17 Globemaster III is bigger than the Y-20—the C-17’s empty weight is about 60,000 pounds more than the Y-20 and its payload capacity is 25,000 pounds more—but production stopped in 2015.
The Y-20 made its maiden flight in January 2013, and debuted at the 10th China International Aviation and Aerospace Exhibition in November 2014.
Imagery captured by commercial satellite on 12 JuneThe 47 m-long Y-20, which entered service with China’s People’s Liberation Army Air Force (PLAAF) in July 2016. At least two aircraft stationed at Qionglai Air Base since July 2016. Commercial satellite imagery captured on 9 December 2017 suggests that at least three more Xian Aircraft Corporation Y-20 Kunpeng transport aircraft have entered service with PLAAF. In these images, there are a total of 5 Xi’an Y-20’s lined up at Qionglai Airbase near Chengdu in China’s southwestern Sichuan Province.
Reports on the Chinese internet suggest that China is planning to convert some of these aircraft the aerial refuelling aircraft and the version of the Airborne early warning and control.